fredag 20 november 2015

Fredag och fortsatt regn

Hej!


Första gången jag skriver ett inlägg. Är lite socialamedierfobiker. Lite konservativ sådär. En sån som tycker om att fortfarande ha med mig en jättestor almenacka istället för att planera i mobilen.
Därför har det tagit emot att skriva ett blogginlägg. men nu är jag här!


Fredagen är här efter en vecka med övning, övning och lite örondroppar som ska kurera en långvarig förkylning känns det fint med lite helg. Idag har vi haft en gästlärare här som heter Annika Wirsén som faktiskt har gått på Ella-linjens första år! (Känns fortfarande konstigt att skriva Ella linjen etc då det är mitt namn...lite som att jag har ett jättestort ego som bara pratar om mig själv i tredjeperson...)


Okej, vi hade som sagt Annika här idag och vi fick leka runt i Logic och testa att komponera en fin midilåt. Läxa tills nästa gång blir att göra om en midilåt till något vi tycker är bra. Jag valde Rock the Cashbah av The Clash som jag ska göra tung. Vilket blir en utmaning då allting låter som plågade grisar som försöker bilda ett arrangemang ihop och liksom tror att de lyckas. Jag tror ändå att det kommer att gå. Vi fick lite mer insyn i Logic, hur du kan använda EQ, kompressor, Reverb och Delay. Samt var den magiska Q-knappen finns som står för kvantisera. Den är mycket användbar om du kanske inte spelar 100% tight eller om anslaget på synthen inte är helt på pricken rätt.


Nu ska jag nog ta helg (även om det kliar i fingrarna efter att spela mera och spritter i benen som längtar efter baskaggepedalen), behöver vila öronen lite så jag kan höra vad jag egentligen spelar och sjunger!


Allt gott och på återseende,
Ella


(Jag har ingen bild på mig nu, har inte blivit klippt och känner mig fortfarande inte helt high på min ärvda Iphone så det kanske kommer längre fram...eller inte!)
Ella