torsdag 28 april 2016

Att sluta med något en älskar


Hejsan hoppsan, bloggen!

Det var ett tag sedan jag skrev nu, vi försöker alla att skriva oftare, ungefär ett inlägg i veckan per person. Jag måste få bikta mig. Jag är hemskt dålig på rutiner och att hålla igång saker. Därav att jag missat många av mina tillfällen. Snälla förlåt mig. Jag är tillbaka nu och tänkte glädja era ögon med lite slag mot tangenter och berätta vad som händer!

Det har regnat mycket på sistone, men som göteborgaren jag är så har jag inte så mycket problem med det. Nästan lika naturligt som att andas kryper jag upp med en kopp te i soffan och stirrar ut genom fönstret under fikat och myser loss.

Jag vet. Det är något som inte stämmer med den meningen, det är det jag planerar att förklara för er. Jag försöker att släppa något jag älskar, och som folkislivet älskar…

Kaffe.

Vanligen så dricker jag tre koppar per dag: en på frukosten och en på vardera fika. Ibland slinker det ner en kopp efter lunch också. Detta har lett till att jag vant av mig vid effekten av koffein, samt väldigt lätt utvecklar kaffeabstinens.

Men, jag har tänkt till här. Vi ska ut på turné!!

Om jag hade skillsen så hade jag ritat ett cirkeldiagram över vad som egentligen händer under en turné, men jag tror att många skulle bli förvånade över hur lite konsertspelande det är egentligen som tar plats under all denna tid ”on the road”. Det hade varit en liten slice i den cirkeln. Mycket av det som händer under en turné är bland annat att köra och att packa ur och in i turnébussen, samt rigga upp och rigga ner allt på scen. Det är tungt arbete, fysisk och mental styrka krävs. Det blir lite sovande och ibland så hinns det knappt med att äta middag, eftersom konserter ofta faller in under middagstider och en kan vara för nervös för att äta innan (det är här jag också vill citera bloggaren smulsex: "om du känner dig osäker över att äta något kom ihåg att det heter matRÄTT och inte matfel". Äta äger) .

Allt detta leder till otrolig trötthet. Då kan det krävas en energibooster ibland, såsom KAFFE ÄLSKADE KAFFE KOM TILL MIG NU DU VACKRA BRUNA VÄTSKA STARKT SPONSRAD AV VÅR VITA, IMPERIALISTISKA, KAPITALISTISKA VÄRLD. Då jag nu knappt känner effekten av kaffe längre, så vänjer jag mig av genom att endast dricka en kopp, den heliga koppen på morgonen som stoppar kaffeabstinensen. På fikat har jag ersatt kaffet med te, helst koffeinfritt men ibland behöver jag mitt tein också. På tepåsen står det "a moment to reenergize". Pah. PAH.

Missförstå mig inte, jag älskar te också. Det är bara det att jag sörjer i min renande process. Jag insåg inte innan jag började denna galenskapen i början av veckan exakt hur mycket jag är beroende av kaffe. Men jag är säker på att det kommer vara värt det när vi är ute på turné och jag äntligen igen får känna kaffet rusa i blodet som att jag vore en Duracellkanin. Med det sagt vill jag även tillägga att kaffet som görs i Ellahuset är starkt som batterisyra. Vi kunde likagärna svalt Duracellbatterier (obs ej sponsrad).

Det är slutspurten som gäller inför turnén just nu, vi fortsätter att repa i vanlig ordning och ordnar de sista detaljerna inför spelningar och andra turnéplaner. Vi har även fått tillbaka genus på schemat på sistone, vilket jag tycker är väldigt kul. Vi har fått i uppgift at skriva om en musiker eller ett band som vi har en koppling till och som har något sorts genusperspektiv. För er som inte känner mig så är min största inspiration någonsin Amanda Palmer, kort sagt kan jag väl säga att hon har många genusparalleller jag kan dra. Jag tror att aldrig har ett arbete varit roligare, det här är rent nörderi för min del. Hon är fantastisk, snälla börja lyssna på henne. Här får ni länk till hennes låt Map Of Tasmania för att förstå vad jag menar med genusparalleller, den skiljer sig från resten av hennes låtar men är åh så fantastisk: https://www.youtube.com/watch?v=s-GQ63NStxk

Allt gott!

/ Louise