fredag 13 februari 2009

PA-teknik FTW

Idag hade vi genomgång av nya PA:t med en synnerligen eminent gästlärare, Christian Frost. PA är kort, som ni kanske eller kanske inte vet, för Public Address - alltså ett samlingsnamn för det vi behöver för att nå ut till vår kära publik: såsom högtalarsystem, mixerbord, et cetera. Det var väldigt givande, och roligt att få praktisera lite! Skönt också att få allting förklarat i detalj och från början. Då kan liksom alla små pusselbitar av information och kunskap som man samlat sedan september förra året falla på plats på ett trevligt och åskådligt vis.

Gabis trumset lät fantastiskt idag, det var uppmickat på ett optimalt vis och ljudet fick det att hoppa till i hjärtat av lycka. När baskaggen bultade hål i bröstkorgen på mig kände jag verkligen den där känslan som kommer lite då och då till en - i ett rus - fan, vad jag är lyckligt lottad och jag hör verkligen hemma här - det är den bästa känslan i världen.

Så ser man sig omkring i rummet, ser glädjen i sina vänners ögon, känner igen den, vet precis hur den känns, hur den fyller en, och i den stunden vill man bara omfamna hela världen. Tack för att ni finns.

Tänk ändå, att det kan vara såhär bra.

Ps. Ylva, som skar sig på en kniv i kafeterian igår när hon skulle klyva äpple: "Om jag inte hade haft de här förhårdnaderna på fingrarna hade det bara sprutat blod åt alla håll nu!" Se? Musiken räddar liv! Ds.