tisdag 13 oktober 2015

Blogginlägg 1!!!!

Och däääär inleder jag bloggandet för år -15/-16!
Varit ett himla snack om den här bloggen vill jag lova. Mestadels gällande hur lång startsträckan varit för oss att komma igång... Fast va tusan! Nu är vi ju HÄR!! Kan även erkänna att jag legat och funderat över bloggen mer än en gång. Det är nämligen så att jag läste blogginlägg från tidigare år långt innan jag bestämde mig för att söka den här linjen. Kände att bloggen gav mig ett hum om vad Ella-linjen faktiskt var för något och vad man fick syssla med. Blev inspirerad, sökte, blev antagen och nu så sitter jag här. Här i rum/brandcell 326 på internatet i Fårösund med disk i diskhon och utgången mjölk i kylen. Livet asså<3
I vilket fall så är det nu upp till mig och mina 6 klasskamrater, samt bloggkändisarna Bella, Cissi och Sofia från förra året, att föra denna blogg vidare. Något som vi självklart ser EXTREMT MYCKET fram emot!

Jahapp. Vad har vi då sysslat med sedan skolstarten 31/8? Det ska jag tala om! Vi har lärt känna varandra, blivit indelade i ensemblegrupper, haft branschkunskap, musikteori och gehör, instrument- och sånglektioner. Vi har haft ljudteknik, spelat in en otroligt improviserad blues, repat, fått feedback av Lotta på repandet, haft genuslektioner med Lise, skrivit pressmeddelanden, gjort affisch, varit på måndagssamlingar, boenderåd (med Birgitta i spetsen!), skolråd, matråd, vi har fikat, ätit lunch och varit på Fårönatta. Några av mina klasskamrater har spelat på Gränslöst Gotland och vi har alla gjort icke skolsaker som att gå till Bungehallen, tvättat, duschat och haft mens.


Det är alltid lite pirrigt att börja ny skola eller ett nytt jobb. Kan vara svårt att veta vad man ska ha för förväntningar och vad man egentligen hoppas på. Det jag funderade mest över var hur den musikaliska nivån på mina klasskamrater skulle vara och vad jag skulle tycka om att ha en sådan tydlig genusinriktning på utbildningen. Det visade sig snabbt att den musikaliska nivån på klassen är hög, det finns mycket erfarenhet och mod att testa nytt. Dessutom är lusten att utvecklas stark både inom sitt huvudinstrument och biinstrument, vilket verkligen inspirerar och peppar en till att öva! När det kommer till genusbiten så är det otroligt givande. Jag har aldrig läst genusämnet i skolan, varken i gymnasiet eller på universitetet, vilket jag nu insett är helt galet! Hur kan inte genus vara ett obligatoriskt ämne eller i alla fall moment i gymnasiet? Otroligt viktiga och i många fall känsliga saker som berörs. Har redan lärt mig massor och mer kommer det bli!

Näe hurrni, nu har jag skrivit himla långt och jag har inte ens berört det faktum att vi har spelning på torsdag!! SÅ HIMLA KUL!! Tänker att någon av de andra i klassen får berätta mer om det. Kl19.00 i Ellahuset på torsdag 15/10 är det som gäller i vilket fall.

Fint, vi säger så!
Tack hej!
Elsa